Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

Race Ontstekingen

Race ontsteking scooter (binnenrotor)

Een 'race ontsteking' wat is dat eigenlijk? We leggen het hier uit, maar je koopt het ook goedkoop via onze webshop! Een race ontsteking is eigenlijk een andere benaming voor een 'binnenrotor ontsteking'. De term is voortgekomen uit de racerij, waar verlichting niet noodzakelijk is. Over het algemeen is dat namelijk het enige nadeel van een binnenrotor op je scooter: Je hebt geen verlichting meer. Althans, de ontsteking zelf kan geen stroom opwekken en dus zou je al met een los circuit via een accu je verlichting moeten aansluiten. Enkele merken, waaronder HPI, hebben binnenrotors met verlichting. Je kunt dan losse spoelen bij bestellen om zo alsnog stroom op te wekken waarmee de verlichting kan branden, of je een accu kan bijladen. Een binnenrotor zegt eigenlijk precies al wat het is; een rotor die 'binnen' de spoelen draait. Bij een 'normale' ontsteking draait de rotor (het vliegwiel) buiten de spoelen van de ontsteking, en dit zou je dis ook een buitenrotor kunnen noemen.

Een binnenrotor ontsteking is een type ontstekingssysteem dat wordt gebruikt in scooters en motorfietsen. Het is een onderdeel van het ontstekingssysteem dat verantwoordelijk is voor het regelen van het ontstekingsmoment van de verbrandingsmotor. In het geval van een binnenrotor ontstekingssysteem bevindt de rotor, die magnetisch is, zich intern in de behuizing van de ontsteking (spoel). Wij hebben scooter binnenrotors van PVL, Malossi, Polini, HPI en MVT.

Bij een scooter met een binnenrotor ontstekingssysteem wordt de rotor (vliegwiel) binnenin de behuizing van de ontsteking door de krukas aangedreven. Tijdens het draaien genereert de rotor magnetische velden, wat resulteert in een elektrische stroom in de spoel (stator / onsteking). Deze elektrische stroom wordt vervolgens gebruikt om de bougie te ontsteken, waardoor het mengsel van benzine en lucht, in de verbrandingskamer ontvlamt.

Het gebruik van een binnenrotor ontsteking biedt voordelen zoals een compact ontwerp en efficiënte energieoverdracht. Het is een gangbare technologie in veel scooters en motoren vanwege de betrouwbare, uitmuntende prestaties en onderhoudsgemak. Een binnenrotor ontsteking kun je ook gemakkelijk afstellen met hehulp van een micrometer.

Voordelen binnenrotor ontsteking

Een binnenrotor ontsteking op je scooter monteren, zorgt voor betere presaties en een betere gasreactie. Door het gewicht van de rotor (het draaiende deel wat op de krukas zit) wat veel lager is dan van een standaard ontsteking is het mogelijk een veel snellere/betere gasreactie te krijgen. Enkele binnenrotors hebben een vast ontstekingstijdstip d.w.z. dat de ontsteking bij elk toerental op het zelfde moment ontsteekt. Bij een Digitale binnenrotor zoals de Malossi MHR Eprom, PVL Digitaal, MVT Digital direct of Polini evolution wordt gebruik gemaakt van een chip (CDI) waarbij het mogelijk is bij elk toerental een ander ontstekingstijdstip te hebben. Dit zijn ontstekingen met een variabele curve. Dit wil zeggen dat het moment vanontsteken, per toerental anders kan zijn. Over het algemeen is het zo dat bij een 2-takt motor (zoals die van je scooter of brommer) het wenselijk is, dat bij lagere toeren de voorontsteking hoger is, dan bij hogere toeren. Naar mate het toerental toeneemt, neemt de timing (voorontsteking) af, en gaat de binnenrotor ontsteking later ontsteken.

Binnenrotor ontsteking met curve

Je bent de term 'curve' vast al een keer tegengekomen als je al een tijdje op zoek bent naar een nieuwe race ontsteking, danwel binnenrotor ontsteking voor je scooter. Of je nou een Piaggio, Minarelli, Runner 180, Kart, Racescooter, sprintscooter of andere hoogtoerige 2-takt hebt, een binnenrotor is eigenlijk wel een must. Althans, als het er een is met een 'mooie' curve. Hieronder een voorbeeld van de PVL ontsteking welke wij ook verkopen. Je ziet bij de bovenste orange pijl dat de voorontsteking 30 graden is tussen 1000 en 6000 toeren. Daarna zakt de voorontsteking naar ca 2,5 graden bij 13.500 toeren. Boven dat toerental zakt de voorontsteking nog verder, anders zou is de kans op een overhitte zuiger erg groot. Ook nemen de prestaties af bij teveel voorontsteking.

Binnenrotor ontsteking voorbeeld curve

Zie hierboven het verloop van de voorontsteking, afhankelijk van het toerental van de motor. Als je een 'Analoge' ontsteking hebt wil het zeggen dat het tijdstip van ontsteken altijd gelijk is en dus niet verloopt op basis van het toerental. Een theoretisch voorbeeld kan zijn een ontsteking die altijd bij 5 graden voor BDP (bovenste dode punt) ontsteekt, ongeacht het toerental. Bij een onsteking met een vast tijdstip kun je alsnog wel perfect afstellen maar dat zou alleen zijn op het toerental waarbij de motor het meeste vermogen afgeeft. De de toerentalen eronder en erboven is dan het ontstekingstijdstip niet ideaal zou je kunnen zeggen. Wat is de beste binnenrotor scooter? Dat is een vraag die wij wel eens krijgen bij onze klantenservice. Hier komen we op het punt uit dat elke motor een eigen karakter heeft, en dat een 'curve' van een binnenrotor ontsteking hier dus goed bij moet passen. We kunnen dan ook niet stellen dat er één ontsteking het beste is. Wel kunnen we beoordelen op kwaliteit en eigenlijk zijn alle merken die we verkopen erg goed als we het over kwaliteit hebben. Ze doen elkaar wat ons betreft niet onder. De HPI ontstekingen zijn wat goedkoper dan de rest, maar of ze minder in kwaliteit zijn kunnen we niet zeggen. Als je een binnenrotor wil kopen dan is het belangrijk om te weten wat voor jou 2-takt motor het beste is qua curve, en in de praktijk kom je er dan wel achter dat theorie + 2-takt toch een lastig verhaal blijkt, maar daarom ook zo leuk juist!

Hoe stel je een binnenrotor ontsteking af?
Dit hangt af van het merk en type ontsteking. In de handleiding staat een indicatie van de voorontsteking. Dit wordt in graden of in mm aangegeven. De vooronsteking is het moment van ontsteken voor het DBP (bovenste dode punt). Met behulp van een Micrometer kun je dit meten. Per onsteking is dit verschillend, het principe van afstellen is verder gelijk voor HPI, PVL, Malossi en Polini.
Trek je sneller op met een race ontsteking?
Ja, over het algemeen wel. Door de 'curve' is het mogelijk om bij lage toeren meer voorontsteking te hebben dan bij hoge toeren. Zo blijft alles toch heel en profiteer je van een betere gasreactie en sneller op toeren komen van de motor.
Hoeveel mm voorontsteking?
Dit is afhankelijk van het merk en type binnenrotor. Bij de nieuwste MHR Team 2 ontsteking is dit 2.25mm, bij PVL met CDI (.28) ca. 5-6 mm En bij de HPI ontstekingen is dit 3-5mm. LET OP! Met een verkeerde voorontsteking kan je een gat in je zuiger branden. Raadpleeg altijd de handleiding. Ook is de voorontsteking afhankelijk van het gebruikte brandstof.
Heb je speciaal gereedschap nodig voor afstellen binnenrotor?
Ja, als je het goed wil doen wel. Je hebt dan een micrometer nodig welke door het bougiegat kan. Met een gradenschijf is het ook mogelijk. Als je zelf nauwkeurig kan werken is het mogelijk om met een schuifmaat te doen, echter is dit uiteindelijk niet zo nauwkeurig als met een micrometer.

Reviews in categorie Race Ontstekingen

Binnenrotor ontsteking Puch Maxi - MVT - met licht
goede prestaties Binnenrotor ontsteking Puch Maxi - MVT - met licht 16 maart 2024, Jelmer
Ontsteking PVL Digitaal Race Piaggio 2 Takt
beste ontsteking Ontsteking PVL Digitaal Race Piaggio 2 Takt 16 februari 2024, Jazoio
HPI Binnenrotor Ontsteking Minarelli
de beste HPI Binnenrotor Ontsteking Minarelli 5 februari 2024, Tunerbooi
HPI 210 ontsteking MT / MB / MTX / NSR (HPI 210K008)
Prima HPI 210 ontsteking MT / MB / MTX / NSR (HPI 210K008) 19 januari 2024, Ate
HPI Binnenrotor Ontsteking Piaggio
super ontsteking HPI Binnenrotor Ontsteking Piaggio 18 januari 2024, Fernando