Scooter afvoeren? Vind hier alle informatie, benodigdheden en begrenzers!

Nieuwe regels voor scooters

Als je wordt aangehouden met een opgevoerde brommer, scooter of snorscooter kan je alsbestuurder een 'Wacht Op Keuren' (WOK)-status in het kentekenregister bij de RDW krijgen wat inhoud dat je niet meer mag rijden op de scooter, de politie legt je dan namens het RDW een verbod op. Het verbod betekend dat je met de scooter of brommer niet op de openbare wegmag rijden. Het vervolg is dat de scooter of brommer afgevoerd moet worden en daarna opnieuw gekeurd moet worden bij de RDW. De kosten hiervan zijn voor de eigenaar of bestuurder van de scooter. De herkeuring kost €64,- (staat los van de boete van de politie, 10-15 km: € 120,- en meer dan 15 km € 250,-). deze kosten zijn voor rekening van de eigenaar of bestuurder.

Gelijk naar:

 

scooter begrenzen met varioring                 scooter afvoeren met uitlaatprop                    scooter begrenzer elektronisch

             Varioringen                                      uitlaatproppen                                      Begrenzers

 

Stappenplan voor het afvoeren (begrenzen) van je scooter

Er zijn verschillende mogelijkheden om je scooter af te voeren, ook wel 'begrenzen' genoemd. Bij enkele scooters is het nodig meerdere begrenzers te plaatsen om de gewenste (toegestane) snelheid te bereiken. Hieronder meer uitleg en afbeeldingen over de verschillende mogelijkheden en volgorde van begrenzers. Afhankelijk van de onderdelen die geplaatst zijn op de scooter, zoals bijvoorbeeld een snelle uitlaat of carburateur is het belangrijk te beginnen bij het plaatsen van originele / begrensde onderdelen. Het heeft geen zin een 70cc cilinder en een raceuitlaat te hebben in combinatie met een varioring (variobegrenzer), de scooter zal in dit geval veel te veel toeren gaan maken wat slecht is voor het motorblok. 

  • Stap 1 - Het plaatsen van zoveel mogelijk originele (begrensde) onderdelen
    Om te beginnen is het noodzakelijk te zorgen voor zoveel mogelijk originele, dan wel vervangende, onderdelen die de scooter niet opvoeren. Voorbeelden zijn hiervan een standaard, originele (eventueel imitatie) cilinder welke het liefst gietijzer is en maximaal 50cc (49,3cc).
    De uitlaat mag geen expansie uitlaat zijn (vaak terugloop uitlaat) en indien er geen begrenzer in de bocht van de uitlaat is deze plaatsen, zie ook stap 2
  • Stap 2 - Het plaatsen van een uitlaatbegrenzer / uitlaatprop 
    Wanneer de scooter nog te snel gaat met alle orignele onderdelen dan is stap 2 het plaatsen van een begrenzer in de uitlaat. Dit kan doormiddel van een prop in de uitlaat welke in de meeste gevallen bij nieuwe uitlaten standaard zijn geplaatst. Mocht je deze niet meer hebben dan hebben we hier (klik op de link) de juiste uitlaatbegrenzers in verschillende groten van doorlaat. Deze begrenzer is permanent en daarom toegestaan om je scooter officieel mee af te voeren. Met het plaatsen van een uitlaatprop kan maximaal een snelheids afname van 20km worden bereikt. Uiteraard afhankelijk van de rest van de onderdelen en de staat daarvan.
  • Stap 3 - Het plaatsen van een variobegrenzer / Varioring 
    Als de scooter nog steeds te hard gaat na het plaatden van een uitlaatprop in de uitlaat, dan is waarschijnlijk de variobegrenzer niet geplaatst waardoor de scooter nog steeds te hard kan. Wij hebben verschillende dikten varioringen om de scooter op de gewenste snelheid te begrenzen. Ook de varioring is een permantente begrenzer en is toegestaan voor het afvoeren van de scooter. Hoe dikker de varioring, hoe meer de begrenzing is. Let op! Bij het plaatsen van een varioring is het vaak nodig het gewicht van de rollen aan te passen (zwaardere rollen) om daarmee te zorgen voor een goed verloop in toeren. Overtoeren (te veel toeren) is niet goed voor het motorblok en daarnaast zorgen te veel toeren voor een hoger brandstofverbruik. Klik hier om direct naar alle vario ringen te gaan.
  • Stap 4 - Het plaatsen van een membraanbegrenzer (niet mogelijk bij alle scooters)
    Afhankelijk van het merk en type scooter, is het mogelijk een begrenzer te plaatsen tussen het membraan en het spruitstuk. Deze begrenzer is in feite een plaat met een gat erin wat zorgt dat er minder mengsel in het motorblok terrecht komt. Deze begrenzers worden in enkele gevallen toegepast bij piaggio 2 takt blokken.
  • Stap 5 - Elektrische toerenbegrenzer of begrensde CDI
    Ook deze begrenzer is afhankelijk van het merk en type scooter. Bij vele 4-takt scooters is de ontsteking standaard begrensd op de CDI (CDI is het kastje dat de bobine aansttuur en zorgt voor een vonk op het juiste tijdstip) wanneer er dus ooit een andere CDI is geplaatst (onbegrensde CDI) dan zal de originele dan wel een begrensde CDI geplaatst moeten worden. We hebben ook toerenbegrenzers welke universeel te gebruiken zijn, echter zijn deze niet toegestaan voor het afvoeren van de scooter, omdat de toerenbegrenzers makkelijk 'uitgeschakeld' of 'onbegrensd' kan worden door bijvoorbeeld een knop om te zetten. Klik hier voor een overzicht van de toerenbegrenzers.

Scooter afvoeren kosten

De kosten voor het afvoeren van je scooter hangt er vanaf hoeveel km de scooter momenteel te snel gaat en welke onderdelen er geplaatst zijn. Uiteraard is het goedkoper om het zelf te doen, maar het is ook mogelijk de scooter af te laten voeren bij de plaatselijke dealer. Ook dan hangen de kosten er vanaf welke onderdelen geplaatst zijn en uiteraard het uurtarief van de betreffende scooter winkel. Een grove indicatie voor het afvoeren van een scooter is tussen de 30 en de 150 euro. Dit is een ruime schatting. Als je het zelf doet is uiteraard enige kennis vereist. Wij schatten de kosten op maximaal 40 euro als je zelf je scooter afvoert, je kan zelfs voor 5 á 6 euro klaar zijn, nogmaals, dit hangt erg van de situatie af.

Uitleg verschillende soorten begrenzers

Hieronder vind je de begrenzers welke permanent zijn, wat betekend dat het niet tijdens het rijden te verwijderen is en daardoor geschikt voor een RDW keuring of het voorkomen van boetes.

  • Begrensd elektronisch door het 'wegnemen' van vonken (simpel gezegd)> Een simpele ring / bus welke over de variobus wordt geplaatst en zorgt dat de v-snaar niet verder klimt en dus dat de topsnelheid afneemt
  • Membraanbegrenzer > Een plaat met een vernauwde doorlaat zodat er minder mengsel (benzine en lucht) in het blok komt waardoor het vermogen afneemt en daarmee de topsnelheid en trekkracht.
  • Carburateurbegrenzer > Een ronde plaat aan de kant van het luchtfilter, in de carburateur, wat ervoor zorgt dat er minder lucht naar de carburateur kan en daardoor neemt het maximale vermogen af, evenals te topsnelheid en trekkracht.
  • Luchtfilterbegrenzer > Een begrenzing in het luchtfilter zorgt ervoor dat er minder verse lucht door het luchtfilter kan, deze begrenzer wordt tegenwoordig bijna niet meer toegepast. Het zorgt ervoor dat het vermogen minder is en daarmee een begrenzing op trekkracht en snelheid.
  • Uitlaatprop > Een prop in het begin of einde van de uitlaat war ervoor zorgt dat er minder uitlaatgassen door de uitlaat kunnen. Een begrenzer in de uitlaat, wordt ook wel uitlaatprop genoemd en zit bijna in alle originele uitlaten. Het effect is een begrenzing op trekkracht en snelheid.
  • Extra uitlaatbuis (piemel) > Bij enkele originele uitlaten zit er een extra, loze, buis op (ook wel 'piemel' genoemd) met een lengte van 10 - 20 cm welke aan het einde dicht gemaakt is. Deze loze buis zorgt ervoor dat er minder gassen door de uitlaat gaan omdat een gedeelte van de gassen 'dood lopen'. Ook hiermee wordt er begrensd op vermogen en dus, trekkracht en snelheid.

Dan zijn er nog begrenzers welke tijdelijk zijn, en met een simpele ingreep (bijvoorbeeld een knop omzetten) uit te schakelen zijn. Deze begrenzers zijn over het algemeen elektronisch en zijn NIET toegestaan op de openbare weg of bij een RDW keuring.

  • Euroberenzer > Populaire, kleine begrenzer leverbaar in verschillende sterkten. Begrensd elektronisch door het 'wegnemen' van vonken (simpel gezegd). De bediening geschied middels een 'jackplug' als de jackplug is geplaatst rijd de scooter onbegrensd. Is de jackplug niet geplaatst dan is de scooter begrensd. Een eurobegrenzer is een 'toerenbegrenzer' welke zorgt voor minder vermogen. Deze begrenzer wordt aangesloten op de CDI (ontsteking) en zorgt voor minder trekkracht en topsnelheid wanneer de begrenzer is ingeschakeld. Als de begrenzer is uitgeschakeld rijd de scooter volledig 'onbegrensd'
  • Morsecode begrenzer > Deze begrenzer is elektronisch en zorgt ervoor dat wanneer de scooter gestart wordt, deze begrensd rijd. Wanneer er met de remhevel een 'morsecode' ingevoerd wordt, gaat de begrenzer er vanaf.
  • Begrenzer met afstandsbediening > Op afstand de begrener in - en uitschakelen middels één druk op de kop van de afstandsbediening. Ook de afstandsbegrenzer is een elektronische begrenzer welke wordt aangesloten op de CDI.
  • Begrenzer met schakelaar > De goedkoopste begrenzer welke tevens het makkelijkste is in te bouwen en aan te sluiten. Ook deze begrenzer 'begrensd' elektronisch door het 'wegnemen' van vonken (simpel gezegd).