Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

LET OP! Vanwege hemelvaart zijn wij gelosten op donderdag en vrijdag (9 en 10 Mei). 15% KORTING op ieder 2e product met kortingscode 'hemelvaart24' Je bestelling wordt na het weekend verstuurd.

bougie ngk br es br9es vast type

bougie-ngk-br-es-br9es-vast-type

€ 6,58

Beschikbaarheid: ✔ Voor 16:30 besteld, morgen bezorgd*

  • discountLaagste prijs garantie
  • local_shippingSnelle verzending (PostNL&GLS)
  • starBeoordeeld met een 9,2
  • supportDeskundige helpdesk
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen
  • swap_horizEenvoudig retourneren
  • discountLaagste prijs garantie
  • starBeoordeeld met een 9,2
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

Beschrijving

Bougies verschillen in de volgende dingen:

Draaddiameter
De gebruikelijke schroefdraad is M10, M12 en M14. Klassieke voertuigen hebben meestal een M14-schroefdraad. 4-takt en moderne 2-takt met brandstofinjectie gebruiken de kleinere pluggen met M10 of M12.

Draad lengte
De gebruikelijke draadlengtes zijn 19 mm (lange draad) en 12,7 mm (korte draad).

Warmte waarde
De warmtewaarde is bepalend voor de thermische vermoeiingssterkte van de bougie en het zelfreinigende effect ervan. Er wordt daarom onderscheid gemaakt tussen zogenaamde koude en warme bougies.
Een koude bougie is voor motoren die een zeer hoge verbrandingskamertemperatuur ontwikkelen, meestal motoren die veel vermogen hebben in verhouding tot hun cilinderinhoud. Een hot plug daarentegen wordt gebruikt in licht belaste productiemotoren. Dit type plug bereikt snel een hoge temperatuur, waardoor het roet op de plug er gemakkelijk afbrandt.
De temperatuurbestendigheid wordt bereikt door verschillend ontworpen isolatoren. Een cold plug kan via de cilinderkop veel temperatuur afgeven, terwijl een cold plug juist dit sterk remt. De warmteclassificatie heeft niets te maken met de sterkte of prestaties van een bougie. Een koude plug in een koude (zwakke) motor zal olie of roet veroorzaken en kan breken zonder de motor zelf te beschadigen. Een hete bougie in een racemotor zal verbranden en deze beschadigen, meestal ernstig.
De warmtewaarde van een bougie is niet gestandaardiseerd. Elke fabrikant heeft hier zijn eigen code.

NGK van koud naar heet = 10-9-8-7-6
Bosch van koud naar heet = 2-3-4-5-6
DENSO van koud naar warm = 37-34-31-27-24-22-20-16-14
Elektrode materiaal
Koper, platina, zilver of zelfs iridium worden hier gebruikt.
De meest voorkomende is koper, gevolgd door zilver en platina. Vanwege de hoge prijzen voor de edelmetalen zijn de bougies ook navenant duurder dan hun koperen tegenhangers.
Het materiaal is uiteindelijk bijna alleen interessant voor slijtage, alleen de extreem dunne iridiumelektroden (Ø=0,6 mm) hebben een hogere ontstekingsspanning, de verspreiding van het vlamfront in de verbrandingskamer wordt verbeterd.

Reviews

Er zijn nog geen reviews. Ben jij de eerste?
bougie ngk br es br9es vast type
bougie ngk br es br9es vast type
  • checkSnel geleverd
  • checkAchteraf betalen
  • checkEenvoudig retourneren
€ 6,58