Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

Carburateur

Wat is een scooter carburateur?

De carburateur van de scooter zorgt voor het brandstofmengsel, de carburateur 'mengt' de benzine met lucht. Om te zorgen dat de scooter optimaal presteert en geen onnodig brandstof verbruikt is het zaak dat de carburateur goed is afgesteld. Het afstellen van de carburateur wordt gedaan door het verwisselen van sproeiers en de stand van de gasnaald te veranderen. Over het algemeen wordt alleen de hoofdsproeier aangepast als er bijvoorbeeld een andere (snelle) uitlaat wordt geplaatst. Op standaard scooters zit meestal een 12 millimeter carburateur geplaatst. Door een grotere carburateur te plaatsen kan een betere vulling en dus een hoger vermogen verkregen worden. Voor meer informatie over scooter carburateurs en scooter gerelateerde pagina's bezoek je onze linkpagina

Scooter carburateur schoonmaken

Problemen met je carburateur? Start je scooter slecht? Het kan zijn dat je carburateur vervuild is. In principe kun je de carburateur zelf schoonmaken, bijvoorbeeld met een carburateur reiniger. Mocht je die niet hebben kom je met remmenreiniger en perslucht heel ver. Nog mooier is het om dit ultrasoon te doen. Als je na het schoonmaken nog problemen ondervind kan een nieuwe carburateur de uitkomst zijn. Toch zou het voordeliger (goedkoper) zijn om dit te voorkomen en daarom raden wij altijd aan om je carburateur eerst schoon te maken. Het maakt eigenlijk niet echt uit of je een 2-takt of 4-takt carburateur hebt, het principe van schoonmaken is gelijk. Begin door de carburateur los te maken van het spruitstuk. Daarna kan je de vlotterbak losmaken. Leg alle kleine delen netjes op een doek of in een bakje, zodat je niets kwijt raakt. De carburateur bevat vele kleine delen zoals sproeiers, naalden en afcithgingen. Haal alle delen los die je los kan halen. Laat de carburateur weken met een goede reiniger en spuit alle kanalen met perslucht door. Na het schoonmaken kan je alle delen weer terugmonteren zoals het vlotter, vlotternaald en sproeierbuis. 

Stappenplan voor het schoonmaken

Verwijder de carburateur:

1. Ontkoppel slangen en kabels.

Neem voorzichtig de carburateur weg
Demonteer de carburateur
Haal de componenten eruit, zoals sproeierbuis, vlotter en vlotternaald
2. Reinig de carburateur:

Gebruik carburateurreiniger, een borstel en perslucht
Let op rubberen onderdelen
Controleer sproeiers en vlotter
Verwijder verstoppingen met een naald
Check de vlotter op schade en eventuele lekkage
Inspecteer pakkingen
3.Herassembleer de carburateur

Volg de instructie van de fabrikant indien voorhanden
Plaats alle delen terug
Monteer de vlotterbak als laatste
Sluit alles aan


Verschillende merken carburateurs

Er zijn verschillende scooter carburateurs op de markt, en de keuze hangt vaak af van het merk en model van de scooter. Hier zijn enkele bekende merken van scooter carburateurs. Uiteraard hangt het ook af van de wensen. Wil je puur een vervanging van de originele carburateur of juist een grotere carburateur voor meer trekkracht en snelheid? 

  • Dell'Orto: Een bekende fabrikant van carburateurs, vooral voor scooters van Italiaanse merken zoals Vespa en Aprilia.
  • Mikuni: Een Japans merk dat carburateurs produceert voor een breed scala aan voertuigen, waaronder scooters.
  • Keihin: Nog een Japans merk dat hoogwaardige carburateurs levert, vaak te vinden op scooters van Honda en andere merken.
  • Arreche: Dit merk produceert prestatiegerichte carburateurs en is populair bij scooterliefhebbers die hun prestaties willen verbeteren.
  • Polini: Een Italiaanse fabrikant die bekend staat om zijn prestatieonderdelen voor scooters, waaronder carburateurs.
  • Stage6: Dit merk is gespecialiseerd in prestatiegerichte scooteronderdelen, waaronder carburateurs.
  • Koso: Een merk dat bekend staat om zijn aftermarket scooteronderdelen, waaronder carburateurs en andere prestatiegerichte accessoires.

Houd er rekening mee dat de beschikbaarheid van specifieke merken en modellen carburateurs kan variëren afhankelijk van het type scooter en het bouwjaar. Als je overweegt een carburateur te vervangen of te upgraden, is het raadzaam om eerst de specificaties van je scooter te controleren en mogelijk advies in te winnen bij onze klantenservice. We helpen je graag bij de aankoop van een scooter carburateur.

Soorten carburateurs


2-takt Carburateur 

2-takt scooter carburateur
Menging: In een 2-takt carburateur wordt het lucht-brandstofmengsel gemengd voordat het de cilinder binnengaat.
Eenvoudiger ontwerp: Over het algemeen hebben 2-takt carburateurs een eenvoudiger ontwerp omdat ze minder componenten nodig hebben.
Olie-mengsel: Sommige 2-takt scooters vereisen een olie-mengsel met brandstof, omdat het smeermiddel voor de motor niet apart wordt toegevoegd.


4-takt Carburateur  

4-takt scooter carburateur
Scheiding van lucht en brandstof: In een 4-takt carburateur wordt de lucht en brandstof apart naar de cilinder gevoerd.
Complexe structuur: 4-takt carburateurs kunnen complexer zijn vanwege het gescheiden systeem voor lucht en brandstof.
Aparte smering: In tegenstelling tot 2-takt motoren hebben 4-taktmotoren een apart smeersysteem, waarbij olie niet aan de brandstof wordt toegevoegd.
Belangrijke Overwegingen:

Bij het vervangen of upgraden van een carburateur is het cruciaal om ervoor te zorgen dat het type carburateur overeenkomt met het motortype (2-takt of 4-takt).
Sommige scooters hebben specifieke carburateurs nodig vanwege de complexiteit van het motorsysteem en de vereisten voor lucht-brandstofmengsels.
Als je van plan bent wijzigingen aan te brengen aan je scooter, zoals het vervangen van de carburateur, is het raadzaam om specifieke informatie te raadplegen in de handleiding van je scooter of bij een professionele monteur om ervoor te zorgen dat de gekozen carburateur compatibel is met het motortype.

Video Scooter carburateur

Onderdelen van een scooter carburateur


Een scooter carburateur is een complex onderdeel met verschillende componenten die samenwerken om het lucht-brandstofmengsel te creëren en naar de motor te leiden. Hier zijn enkele van de belangrijkste onderdelen van een typische scooter carburateur:

Luchtfilter: Vangt stof en vuil op in de inlaatlucht om te voorkomen dat dit de carburateur binnendringt.

Luchthuis (Airbox): Het gedeelte waarin de inlaatlucht wordt gefilterd voordat deze de carburateur bereikt.

Mengkamer: Hier wordt de lucht gemengd met de brandstof om het lucht-brandstofmengsel te creëren.

Vlotterkamer: Bevat de vlotter, naaldklep en brandstof voor het reguleren van de brandstoftoevoer.

Vlotter: Drijvend apparaat dat de brandstoftoevoer regelt door de naaldklep te openen en te sluiten.

Naaldklep: Regelt de brandstoftoevoer op basis van de positie van de vlotter.

Hoofdsproeier: Bepaalt de hoeveelheid brandstof die wordt gemengd met de lucht bij volgas.

Stationairsproeier: Regelt de brandstoftoevoer bij stationair draaien.

Gasklep / gasschuif: Regelt de hoeveelheid lucht die de carburateur binnenkomt en daarmee de snelheid van de motor.

Choke: Biedt een rijker brandstofmengsel bij koude starts door de luchttoevoer te beperken.

Mengschroef: Regelt het lucht-brandstofmengsel bij stationair draaien.

Acceleratiepomp: Soms aanwezig om extra brandstof toe te voegen tijdens snelle acceleraties.

Houd er rekening mee dat de exacte configuratie van onderdelen kan variëren afhankelijk van het merk en model van de scooter, evenals het type carburateur dat wordt gebruikt. Het is belangrijk om de handleiding van de scooter te raadplegen voor specifieke informatie over de carburateur en de onderdelen ervan.

Vragen en antwoorden over carburateurs

Wat doet een carburateur bij een scooter
Een ontbranding in een motor (zowel 2-takt als 4-takt) kan alleen optimaal verlopen als de lucht-brandstofverhouding goed is. De verhouding tussen lucht en benzine, wordt door de carburateur verzorgd. Een juiste afstelling is dus belangrijk voor het rendement (vermogen), milieu en het goed aanslaan (starten van de motor).
Carburateur reinigen of vernieuwen?
Wij raden aan om je scooter carburateur altijd eerst te reinigen, in plaats van te vervangen. Het reinigen is prima zelf te doen met een goede reiniger en perslucht. Het beste kan je speciale carburateur reiningingsproducten gebruiken, maar als je die niet hebt kun je remmenreiniger gebruiken. Spuit alle kanalen goed door en zorg ervoor dat alles zeer schoon is.
Wat is het verschil tussen en 2-takt en 4-takt carburateur?
In theorie kunnen de carburateurs in grote lijnen gelijk zijn, het verschil zit hem voornamelijk in de bezetting (kleine delen / sproeiers). Het belangrijkste verschil is de flowrichting. Bij een 2-takt carburateur kunnen de luchtstomen 2 kanten op gaan door drukverschillen in het motorblok. Hier dienen de delen van de carburateur op aangepast te zijn, voornamelijk dient de verstuiverbuis beschermt te zijn tegen de terugstroming. Dit is bij een 4-takt carburateur vaak niet aanwezig, omdat dit niet nodig is. Bij een 4-takt motorblok zorgen de kleppen voor de luchtstroming. De klep gaat dus op tijd dicht, zodat er geen lucht terug kan stromen.
Wat is het voordeel van een grotere carburateur?
Als je bezig bent met opvoeren of tuning van je scooter, dan kom je al snel bij een grotere carburateur uit. Een grotere carburateur zorgt ervoor dat er meer mengsel (benzine + lucht) het motorblok in kan. Simpelweg omdat de doorlaat groter is, en er dus minder weerstand is.
Kan een carburateur ook te groot zijn?
Ja, een te grote carburateur is moeilijk af te stellen en zorgt voor vermogens verlies. De aanzuigkracht vanuit het motorblok is niet oneindig namelijk. Ter indicatie, bij racedoeleinden kan er op een 70cc 2-takt maximaal 38mm gebruikt worden (op het moment van schrijven). 'Hoe groter hoe hoger het vermogen' houd een keer op.
Hoe stel je een carburateur af?
In basis doe je het grootste deel met de hoofdsproeier en daarna met de gasnaald, stationair sproeier en luchtregeling. Hoofdsproeier al afgesteld? Dan is het tijd voor finetunen. In basis kan men beginnen met de luchtschroef op 1,5 slag open. Laat je scooter stationair draaien en verstel de schroef. Hoe hoger het toerental, hoe beter de afstelling. Let er wel bij op dat het hernemen van gas goed blijft en de motor niet te arm loopt. Dit merk je door het langer blijven hangen in een verhoogd toerental.

Reviews in categorie Carburateur

Keihin PWK 33 Carburateur
Goede cabrateur maar kan beter Keihin PWK 33 Carburateur 3 april 2024, Zhennum
Carburateur China 4-takt GY6, Kymco 4T en Piaggio 4T 2v
Is goed voor die prijs Carburateur China 4-takt GY6, Kymco 4T en Piaggio 4T 2v 14 maart 2024, Joop
Keihin PWK 33 Carburateur
de beste carb voor sprint Keihin PWK 33 Carburateur 13 maart 2024, Pascal
Carburateur Minarelli Horizontaal 12mm - Imitatie (a-kwaliteit)
Matig Carburateur Minarelli Horizontaal 12mm - Imitatie (a-kwaliteit) 29 februari 2024, Roger
Carburateur China 4-takt GY6, Kymco 4T en Piaggio 4T 2v
Perfect Carburateur China 4-takt GY6, Kymco 4T en Piaggio 4T 2v 22 december 2023, Elmali