Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

LET OP! Vanwege hemelvaart zijn wij gelosten op donderdag en vrijdag (9 en 10 Mei). 15% KORTING op ieder 2e product met kortingscode 'hemelvaart24' Je bestelling wordt na het weekend verstuurd.

bougie ngk br es br9es

bougie-ngk-br-es-br9es

€ 5,48

Beschikbaarheid: ✔ Voor 16:30 besteld, morgen bezorgd*

  • discountLaagste prijs garantie
  • local_shippingSnelle verzending (PostNL&GLS)
  • starBeoordeeld met een 9,2
  • supportDeskundige helpdesk
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen
  • swap_horizEenvoudig retourneren
  • discountLaagste prijs garantie
  • starBeoordeeld met een 9,2
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

Beschrijving

Bougies verschillen in de volgende dingen:

schroefdraad diameter
De gebruikelijke schroefdraad is M10, M12 en M14 Klassieke voertuigen hebben meestal een M14 schroefdraad. 4-takt en moderne 2-takt met injectie gebruiken de kleinere pluggen met M10 of M12.

schroefdraad lengte
De gebruikelijke draadlengtes zijn 19 mm (lange draad) en 12,7 mm (korte draad).

warmte waarde
De warmtewaarde is bepalend voor de thermische vermoeiingssterkte van de bougie en de zelfreinigende werking ervan. Er wordt daarom onderscheid gemaakt tussen zogenaamde koude en warme bougies.
Een koude bougie is voor motoren die een zeer hoge verbrandingskamertemperatuur ontwikkelen, meestal zijn dit motoren met een hoog vermogen gemeten aan de hand van hun cilinderinhoud. Een hete bougie daarentegen wordt gebruikt in serieproductiemotoren met lage belastingen. Dit type kaars bereikt snel een hoge temperatuur en het roet op de kaars brandt goed af.
De temperatuurbestendigheid wordt bereikt door verschillend ontworpen isolatoren. Een koude kaars kan via de cilinderkop veel temperatuur afgeven, maar bij een koude kaars wordt dit juist sterk voorkomen. De warmtewaarde heeft niets te maken met de sterkte of prestaties van een bougie. Een koude bougie in een koude (zwakke) motor zal olie of roet veroorzaken en kan daardoor breken zonder de motor zelf te beschadigen. Een hete bougie in een racemotor verbrandt en beschadigt de motor, meestal ernstig.
De warmtewaarde van een bougie is niet gestandaardiseerd. Elke fabrikant heeft zijn eigen code.

NGK van koud naar heet = 10-9-8-7-6
Bosch van koud naar heet = 2-3-4-5-6
DENSO van koud naar warm = 37-34-31-27-24-22-20-16-14
elektrode materiaal
Hier komt koper, platina, zilver of zelfs iridium.
Koper komt het meest voor, gevolgd door zilver en platina. Vanwege de hoge prijzen voor de edelmetalen zijn de bougies ook navenant duurder dan hun koperen tegenhangers.
Het materiaal is uiteindelijk bijna alleen interessant voor slijtage, alleen de extreem dunne iridiumelektroden (Ø=0,6mm) hebben een hogere ontstekingsspanning, de verspreiding van het vlamfront in de verbrandingskamer verbetert.

Reviews

Er zijn nog geen reviews. Ben jij de eerste?
bougie ngk br es br9es
bougie ngk br es br9es
  • checkSnel geleverd
  • checkAchteraf betalen
  • checkEenvoudig retourneren
€ 5,48