Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

Onderhoudspakket

Zoals je wel weet heeft elke tweewieler onderhoud nodig, dus ook je scooter! Tenslotte voorkom je met goed en tijdig onderhoud onnodige kosten en uitval want niets is vervelender dan pech met je scooter. Een servicebeurt bij een dealer is vaak redelijk aan de prijs en als je zelf handig bent kun je het net zo goed zelf doen! Dat is een stuk goedkoper! Om het makkelijk te maken hebben we hier complete pakketten met alle benodigde onderdelen om zelf een servicebeurt aan je scooter te geven. Met een onderhoudspakket voor je scooter haal je in een keer alle onderdelen in huis om zelf een onderhoudsbeurt te doen. Wij verkopen alleen a-kwaliteit producten bij deze onderhoud kits om te zorgen voor langer plezier van je scooter. Wij hebben alle onderdelen samengesteld en gekeken naar de handleiding van de verschillende modellen en merken scooters om zeker te zijn van de juiste onderdelen. Wil je liever originele onderdelen in een onderhouds- pakket? Dat kan ook en ook die vind je hier terug. Wil je goedkoop uit zijn dan raden we aan om onze eigen servicepakket te kopen, aangezien hiervan de prijs-kwaliteitsverhouding hoger ligt. Bij de meeste scooterdealers en scooterwinkels worden dezelfde onderdelen gebruikt!

Servicebeurt 2-takt scooter

Bij een 2-takt scooter zoals Piaggio Zip, Gilera Runner of Yamaha Aerox is het niet nodig om olie te vervangen of te verversen, een 2-takt motor gebruikt immers de olie en deze dient telkens bijgevuld te worden. In onze onderhoudspakketen voor 2-takt scooters zit dus niet altijd olie omdat dit niet nodig is om bij een beurt te vervangen. Wel is altijd een bougie aanwezig omdat deze bij een 2-takt eerder vervuilt dan bij een 4-takt scooter. De rest van het servicepakket is eigenlijk gelijk en beteft over het algemeen; 

  • Rollen (in het juiste standaard gewicht voor in de vario)
  • Remblokken en remschoenen (remblokken voorkant en remblokken / schoenen achterkant)
  • Bougie (zit in de cilinderkop)
  • V-snaar / V-riem (voor de overbrenging tussen vario en poulie)
  • Transmissieolie (voor de vertanding)
  • Benzinefilter (voor het filteren van de brandstof)
  • Oliefilter (bij 4-takt scooters)

Servicebeurt 4-takt scooter

Omdat een 4-takt scooter meer onderdelen heeft is er eigenlijk ook iets meer onderhoud nodig dan bij een 2-takt scooter. In een onderhoudpakket zit dan ook standaard altijd nieuwe 4T olie in de juiste visosieit welke we volgens de handleiding van de scooter hebben opgezocht. Bij vele scooters is dit 10w40 of 10w50 maar dit is per scooter verschillend. Omdat de olie ververst dient te worden, dien je eerst de oude olie uit de scooter te laten lopen alvorens de nieuwe olie te vullen. Ook zit er altijd een oliefilter bij een servicekit voor 4-takt scooters. Populaire 4-takt scooters waar we onderhoudspakketen voor hebben zijn; Piaggio Zip 4T, Vespa LX4t en Sym Mio.

Scooter onderhoud zelf doen

Wel zo leuk! Maar vooral ook een stuk goedkoper. Het gemiddelde uurloon bij een scooter reparatiebedrijf zit al snel op 50 euro per uur. In de meeste gevallen is men ongeveer een uur bezig met klein onderhoud. Bij een grote onderhoudsbeurt kan het nog wat langer duren dan één uur waardoor het nog meer kost. Het leuke aan zelf doen is het sleutelen op zich maar het geld wat je overhoud is minstens net zo leuk. Bespaar op kosten, bespaar niet op onderhoud!
Alle scooters hebben onderhoud nodig, de een wat meer dan de ander. Zo heeft een Vespa een interval van ca. 3000 km voor groot onderhoud en bij een Chinese scooter raden we aan om eerder onderhoud uit te voeren. Heb je zelf een retro scooter dan kan je gelukkig goedkoop bij ons een pakket kopen om zelf een servicebeurt uit te voeren. Over het algemeen heb je geen specifiek gereedschap nodig. Met een doppenset en wat steeksleutels kom je een heel eind. Als je groot onderhoud wil doen, en dus ook rollen en / of de v-snaar wil vervangen is het makkelijk om een variosleutel te hebben zodat je de vario los kan maken. Als je beschikking hebt over een luchtsleutel of slagmoersleutel dan heb je geen varioblokkeersleutel nodig. Bij elk onderhoudspakket in onze webshop kan je makkelijk benodigde stukken gereedschap bijbestellen als je deze zelf nog niet hebt. 

Houd je scooter in topconditie voor optimale prestaties en een langere levensduur, door zelf je scooter te onderhouden. Voer regelmatig controles uit op essentiële onderdelen zoals bandenspanning, remmen, verlichting en vloeistofniveaus om ervoor te zorgen dat je scooter veilig en efficiënt blijft werken. Vergeet niet de motorolie regelmatig te verversen volgens de handleiding om de smering van de motor te behouden en slijtage te verminderen. Reinig of vervang het luchtfilter om de verbranding te optimaliseren en controleer de remmen, inclusief de remvloeistof, om de veiligheid te waarborgen.

Houd de bandenspanning en het profiel in de gaten voor een betere grip, verhoogde brandstofefficiëntie en een soepelere rit. Smeer bewegende delen, zoals de ketting, scharnieren en andere draaipunten, om corrosie en slijtage te verminderen.

Bewaar je scooter op een droge en beschutte plaats, bij voorkeur onder een scooterhoes, om te beschermen tegen weersinvloeden en roest. Met regelmatig onderhoud creëer je niet alleen een betrouwbare tweewieler, maar ook een veilige en plezierige rijervaring. Neem de tijd voor deze eenvoudige maar effectieve onderhoudsroutines en geniet van zorgeloze ritten op je goed-onderhouden scooter.

Grote beurt scooter

Op onze weshop vind je vele pakketten om zelf onderhoud uit te voeren. Doe zelf een grote beurt scooter! Als je een beetje kan sleutelen kan je dit ook echt gemakkelijk zelf doen. Wat houd een grote beurt in bij een scooter? Bij een grote beurt worden er meerderde onderdelen preventief vervangen dan bij een kleine beurt, logisch! Het hangt wel af van het merk en model scooter wat er precies bij een grote beurt moet gebeuren. We raden daarom aan een onderhoudspakket te zoeken voor het merk en model scooter dat je hebt. Hierbij zie je ook gelijk wat er anders aan is en wat de aandachtspunten zijn. Het is niet zo dat een grote beurt moeilijker is, het is wel meer werk omdat er meer gedaan moet worden. Waarom is een grote beurt belangrijk voor je scooter? Voorkom pech en zorg ervoor dat je scooter altijd in topstaat is en je daarom nooit laat staan. 

Wat kost een onderhoudsbeurt voor een scooter?
Dat ligt eraan of het om klein onderhoud gaat of om groot onderhoud. Daarnaast is de prijs afhankelijk van het merk en model scooter. Er zitten onderling kleine verschillen in. Ook maakt het uit of je het zelf doet. Gemiddeld kost het laten doen van een kleine beur ca. 70 tot 140 euro. Voor een grote beurt is dit 100 tot 170 euro. Afhankelijk van het merk en model scooter. Bij 4-takt scooters wordt de olie ook altijd vervangen, het kan daarom zijn dat het voor een 2-takt scooter iets goedkoper is. Als je zelf een onderhoudsbeurt gaat doen ben je natuurlijk nog goedkoper uit. Wij hebben al pakketen voor kleine beurten vanaf 19 euro.
Kan je zelf je scooter een onderhoudsbeurt geven?
Ja, wat ons betreft wel! Uiteraard heb je wel wat (simpel) gereedschap nodig zoals schroevendraaiers en een doppenset. Bij een 4-takt scooter is het ook handig dat je iets hebt om oude olie op te vangen. Als je een grote beurt wil doen heb je ook een varioblokkeersleutel nodig om de rolletjes en de v-snaar te kunnen vervangen. Ben je een klein beetje technisch of heb je vaker gesleuteld? Dan ben je er zo mee klaar.
Hoevaak moet je een onderhoudsbeurt doen?
Dit is afhankelijk van het merk, model en type motor. De eerste onderhoudsbeurt dient wat eerder te gebeuren. Gemiddeld na 500 tot 1000km. Daarna kan je onderhoud periodiek groot onderhoud uitvoeren tussen den 3000 en 4000 km. Een kleine beurt zou je om de 1500 tot 2000 kunnen doen. Wil je het specifiek weten voor jou scooter, raadpleeg dan de handleiding.
Wat moet je vervangen bij een onderhoudsbeurt?
Afhankelijk van het merk en model en het type beurt (groot of klein) dien je alle slijtage onderdelen te controleren. Hier vallen onder; de remmen, bandenspanning, verlichting en de banden zelf. Vervang eventueel vloeistoffen zoals 4-takt olie en remolie. Vervang tevens het luchtfilter en brandstoffilter. Doe je groot onderhoud, vervang dan ook de rolletjes en v-snaar.

Reviews in categorie Onderhoudspakket

Groot Onderhoudspakket Peugeot Django
compleet pakket voor weinig geld Groot Onderhoudspakket Peugeot Django 14 maart 2024, Bert
Klein Onderhoudspakket Sym Fiddle 2 (nieuw type motor)
Prima Klein Onderhoudspakket Sym Fiddle 2 (nieuw type motor) 11 maart 2024, Arie
Groot Onderhoudspakket Sym Fiddle II (nieuwe type motor)
prima Groot Onderhoudspakket Sym Fiddle II (nieuwe type motor) 29 februari 2024, Klaas
Groot Onderhoudspakket Peugeot Kisbee Injectie
Zeer positief Groot Onderhoudspakket Peugeot Kisbee Injectie 28 februari 2024, Peter
Groot Onderhoudspakket Sym Allo/Cello
Prima Groot Onderhoudspakket Sym Allo/Cello 25 februari 2024, Martin