Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

LET OP! Vanwege Pinksteren zijn wij gesloten op maandag (20 Mei). Dit kan voor vertraging zorgen 15% KORTING op ieder 2e product met kortingscode 'pinksteren' Je bestelling wordt na maandag verstuurd.

Nieuwe namen voor Benzine, wat heeft dit voor effect op je scooter en wat moet je tanken?

Je hebt het vast al meegekregen, de namen van Benzine gaan veranderen, ook in Nederland. Wat moet je tanken voor je scooter? We leggen het hier uit!
De nieuwe namen voor Euro 95 en Euro 98 zijn respectievelijk E10 en E5. Waarom deze namen? Dit wordt voornamelijk gedaan voor automobilisten om verwarring in het buitenland te voorkomen, alle namen in de gehele Europese Unie zijn vanaf heden gelijk.

Is E10 benzine schadelijk voor je scooter?

Als je het aan ons vraagt dan raden we gebruik van E10 benzine af in geval je een scooter met een carburateur hebt. Heb je een injectie scooter dan is de kans op problemen en/of schade aan de motor kleiner, maar niet uitgesloten. Ook heeft het er mee te maken hoe vaak je de scooter gebruikt. Een scooter die dagelijks, of elke week, rijd heeft minder snel kans op problemen dan een scooter die sporadisch wordt gebruikt. Duidelijk is dat Ethanol vocht aantrekt en delen uit het inlaatsysteem, zoals de carburateur / injector, leidingen en filters aantast. Om complicaties en problemen te voorkomen kun je additieven gebruiken. Fabrikanten claimen hierbij dat je minder last hebt van aantasten op rubber en kunststof. De mate van schade en problemen kunnen we uiteraard pas vaststellen na een langere periode. Toch is een product als de 'Star-tron Enzyme Fuel Treatment  wel een aanrader voor een ieder die zeker wil zijn!

e10 benzine schadelijk scooter

Verschillende soorten benzine E10 of E5?

Wat zijn de verschillen tussen E10 en E5 en welke tank je het beste met je scooter? Voorheen waren dit de Euro95 (=E10) en Euro98 (=E5)
E10 is door de tijd heen (voornamelijk de laatste jaren) erg in kwaliteit achteruitgegaan. Dit omdat de fabrikanten hebben getracht de benzine schoner te maken. Het nadeel van deze toevoegingen en aanpassingen is dat de verbranding anders is waardoor de kans op roetvorming in het motorblok (cilinderkop + uitlaat) groter is. Scooterblokken hebben voornamelijk kleine onderdelen, al helemaal 4-takt scooters, waardoor vervuiling sneller plaats vind. Als voorbeeld bij een 4T scooter kun je de kleppen in de cilinderkop nemen. Deze gaan steeds open en dicht en laten mengsel en uitlaatgassen door. Als hier roet / vervuiling ontstaat, gaan ze minder goed afsluiten en daardoor lekken. Bij lekkende kleppen gaat je scooter minder goed lopen en slecht starten. Ook het brandstofverbruik neemt toe. Wij raden daarom aan om een brandstof met een hoger octaangetal te kiezen, in dit geval is dat E5. Bijkomend voordeel is dat er in E5 minder biobrandstof zit.

Welke benzine in mijn scooter?

Als je ziet welke stoffen er in de verschillende brandstoffen voorkomen raden wij aan om minimaal E5 te tanken in je scooter en als het mogelijk is een 'premium benzine'. Bij vele pompen vallen de premium benzine's ook onder E5 in verband met de EU regelgeving. Er wordt geclaimd dat in dergelijke premium benzine soorten geen Bio-ethanol zit. Enkele voorbeelden zijn de 'BP ultimate' van BP of de 'V-power' van Shell. De premium benzine soorten zijn dus het beste, ofwel het minst schadelijk voor je scooter motorblok. Het maakt niet uit of je een 2-takt of 4-takt scooter hebt. Wij raden altijd aan om een premium benzine te tanken. Mocht dit niet beschikbaar zijn, kies dan voor E5. Waarom geen E10? We leggen het uit!

Waarom geen E10 in je scooter?

In E10 benzine zit een gedeelte Ethanol en dit trekt water (vocht) aan. Hierdoor veroudert de benzine een heel stuk sneller dan normale E5 benzine omdat het percentage Ethanol een stuk hoger is bij E10 ten opzichte van E5. Daarnaast bezit Ethanol minder energie dan benzine waardoor het verbruik toeneemt. Een ander nadeel van Ethanol is, is dat het agressief en corrosief is. Dit kan leiden tot aantasting van rubberen benzineslangen, ringen en afdichtingen. Materialen als messing en koper kunnen hiervan gaan oxideren. Fiberglas en glasvezel kunnen zelfs oplossen in Ethanol. Onder in de tank ontstaat er een zure vloeistoflaag met als gevolg corrosie (roest) in de tank, brandstofpomp en injectoren, in geval je een scooter met injectie hebt. Door aanwezigheid van vocht in je benzinetank vervuilt het gehele brandstofsysteem waardoor sproeiers / injectoren verstoppen door hars, gom en lakafzetting. Ethanol tast belangrijke componenten in het brandstofsysteem aan zoals carburateurs, injectoren, tank, benzinepomp (vacuümpomp) en benzinefilters. Wij adviseren daarom om geen E10 te tanken. Is dit niet praktisch voor je, of verkoopt het tankstation bij jou in de buurt uitsluitend E10? Gebruik dan een benzine verbeteraar zoals onze 'Star-tron Enzyme Fuel Treatment'.  elfs E5 bevat 5% ethanol, wat na stilstand slecht lopen van de motor kan veroorzaken maar ook uitgeharde brandstofslangen, afscheidingen en kapotte pakkingen. Voorkom dit!

Diesel of benzine?

Wij kennen geen enkele scooter welke op Diesel loopt, we leggen daarom hier alleen de verschillen in de soorten benzine uit. Je tankt dus altijd benzine met je scooter.