Je hebt het vast al meegekregen, de namen van Benzine gaan veranderen, ook in Nederland. Wat moet je tanken voor je scooter? We leggen het hier uit!
De nieuwe namen voor Euro 95 en Euro 98 zijn respectievelijk E10 en E5. Waarom deze namen? Dit wordt voornamelijk gedaan voor automobilisten om verwarring in het buitenland te voorkomen, alle namen in de gehele Europese Unie zijn vanaf heden gelijk.
Als je het aan ons vraagt dan raden we gebruik van E10 benzine af in geval je een scooter met een carburateur hebt. Heb je een injectie scooter dan is de kans op problemen en/of schade aan de motor kleiner, maar niet uitgesloten. Ook heeft het er mee te maken hoe vaak je de scooter gebruikt. Een scooter die dagelijks, of elke week, rijd heeft minder snel kans op problemen dan een scooter die sporadisch wordt gebruikt. Duidelijk is dat Ethanol vocht aantrekt en delen uit het inlaatsysteem, zoals de carburateur / injector, leidingen en filters aantast. Om complicaties en problemen te voorkomen kun je additieven gebruiken. Fabrikanten claimen hierbij dat je minder last hebt van aantasten op rubber en kunststof. De mate van schade en problemen kunnen we uiteraard pas vaststellen na een langere periode. Toch is een product als de 'Star-tron Enzyme Fuel Treatment wel een aanrader voor een ieder die zeker wil zijn!
Wat zijn de verschillen tussen E10 en E5 en welke tank je het beste met je scooter? Voorheen waren dit de Euro95 (=E10) en Euro98 (=E5)
E10 is door de tijd heen (voornamelijk de laatste jaren) erg in kwaliteit achteruitgegaan. Dit omdat de fabrikanten hebben getracht de benzine schoner te maken. Het nadeel van deze toevoegingen en aanpassingen is dat de verbranding anders is waardoor de kans op roetvorming in het motorblok (cilinderkop + uitlaat) groter is. Scooterblokken hebben voornamelijk kleine onderdelen, al helemaal 4-takt scooters, waardoor vervuiling sneller plaats vind. Als voorbeeld bij een 4T scooter kun je de kleppen in de cilinderkop nemen. Deze gaan steeds open en dicht en laten mengsel en uitlaatgassen door. Als hier roet / vervuiling ontstaat, gaan ze minder goed afsluiten en daardoor lekken. Bij lekkende kleppen gaat je scooter minder goed lopen en slecht starten. Ook het brandstofverbruik neemt toe. Wij raden daarom aan om een brandstof met een hoger octaangetal te kiezen, in dit geval is dat E5. Bijkomend voordeel is dat er in E5 minder biobrandstof zit.
Als je ziet welke stoffen er in de verschillende brandstoffen voorkomen raden wij aan om minimaal E5 te tanken in je scooter en als het mogelijk is een 'premium benzine'. Bij vele pompen vallen de premium benzine's ook onder E5 in verband met de EU regelgeving. Er wordt geclaimd dat in dergelijke premium benzine soorten geen Bio-ethanol zit. Enkele voorbeelden zijn de 'BP ultimate' van BP of de 'V-power' van Shell. De premium benzine soorten zijn dus het beste, ofwel het minst schadelijk voor je scooter motorblok. Het maakt niet uit of je een 2-takt of 4-takt scooter hebt. Wij raden altijd aan om een premium benzine te tanken. Mocht dit niet beschikbaar zijn, kies dan voor E5. Waarom geen E10? We leggen het uit!
Wij kennen geen enkele scooter welke op Diesel loopt, we leggen daarom hier alleen de verschillen in de soorten benzine uit. Je tankt dus altijd benzine met je scooter.