Nieuwe namen voor Benzine, wat heeft dit voor effect op je scooter en wat moet je tanken?

Je hebt het vast al meegekregen, de namen van Benzine gaan veranderen, ook in Nederland. Wat moet je tanken voor je scooter? We leggen het hier uit!

De nieuwe namen voor Euro 95 en Euro 98 zijn respectievelijk E10 en E5. Waarom deze namen? Dit wordt voornamelijk gedaan voor automobilisten om verwarring in het buitenland te voorkomen, alle namen in de gehele Europese Unie zijn vanaf heden gelijk.

Diesel of benzine?

Wij kennen geen enkele scooter welke op Diesel loopt, we leggen daarom hier alleen de verschillen in de soorten benzine uit. Je tankt dus altijd benzine met je scooter. 

Verschillende soorten benzine E10 of E5?

Wat zijn de verschillen tussen E10 en E5 en welke tank je het beste met je scooter? Voorheen waren dit de Euro95 (=E10) en Euro98 (=E5)
E10 is door de tijd heen (voornamelijk de laatste jaren) erg in kwaliteit achteruitgegaan. Dit omdat de fabrikanten hebben getracht de benzine schoner te maken. Het nadeel van deze toevoegingen en aanpassingen is dat de verbranding anders is waardoor de kans op roetvorming in het motorblok (cilinderkop + uitlaat) groter is. Scooterblokken hebben voornamelijk kleine onderdelen, al helemaal 4-takt scooters, waardoor vervuiling sneller plaats vind. Als voorbeeld bij een 4T scooter kun je de kleppen in de cilinderkop nemen. Deze gaan steeds open en dicht en laten mengsel en uitlaatgassen door. Als hier roet / vervuiling ontstaat, gaan ze minder goed afsluiten en daardoor lekken. Bij lekkende kleppen gaat je scooter minder goed lopen en slecht starten. Ook het brandstofverbruik neemt toe. Wij raden daarom aan om een brandstof met een hoger octaangetal te kiezen, in dit geval is dat E5. Bijkomend voordeel is dat er in E5 minder biobrandstof zit.