Menu
  • discountLaagste prijsgarantie
  • starBeoordeeld met een 9.2
  • local_shippingGratis verzending vanaf € 75*
  • credit_cardAchteraf betalen of in 3 delen

Accu's

Scooter accu nodig? Koop hier goedkoop!

Bij Scooterdiscounter zit je goed! Wij hebben voor alle scooters de juiste accu en altijd de laagste prijs! Accu's zijn leverbaar in verschillende capaciteiten wat wordt aangeduid met Ah (Ampère hour). In vrijwel alle scooters wordt een accu van 12 Volt gebruikt. Het enige wat dus eigenlijk verschillend kan zijn is de capaciteit en de afmetingen (vorm) van de accu. De meeste accu's die wij verkopen zijn onderhouds-vrij. Ook een Gel-accu is onderhoudsvrij en heeft een hoge startcapaciteit. Een nieuwe accu is niet altijd nodig, het kan ook zijn dat de huidige scooter accu nog geladen kan worden. Bij het koude weer heeft de accu het extra zwaar en als je de scooter een tijdje niet gebruikt dan kan de accu door de kou leeglopen. Zorg dus in de koude periode dat de accu wordt geladen. Zoals eerder aangegeven zijn de meeste scooter accu's 4 Ah, dit is voor de meeste 2-takt scooters voldoende. 4-takt scooters hebben echter meer capaciteit nodig voor het starten daarom wordt er vaker een grotere accu geplaatst zodat deze de startmotor snel genoeg kan laten draaien. Of je nou een accu voor je Vespa, Kymco, Piaggio of Yamaha scooter nodig hebt, wij hebben hem zeker! Heb je vragen over de juiste accu bel ons dan of stuur een e-mail, we helpen je graag verder met de juiste accu voor jou scooter.

Wanneer is de scooter accu kapot?

Hoe weet je nou wanneer je scooter accu aan vervanging toe is? Dit is een vraag die we vaak krijgen, vandaar hier een beknopte uitleg en veel voorkomende mankementen de duiden op een versleten accu. Allereerst merk je dat de accu zwakker wordt, herkenbaar aan een startmotor die niet meer op volle toeren draait waardoor de scooter net even wat minder makkelijk aan slaat. Helemaal met koud weer heeft de accu het zwaar en is de kans groot dat je scooter niet goed meer start. Je kan de accu eerst proberen op te laden met een acculader, als je scooter daarna gelijk goed start probeer het dan de volgende dag nog eens. Als het dan nog steeds goed is, is de accu waarschijnlijk nog goed maar had hij even een 'boost' nodig. Als je geprobeerd hebt met de lader en de scooter start nog steeds niet of heel slecht, dan is het zeker, de accu is kapot. De kosten van een accu vallen erg mee, helemaal bij Scooterdiscounter! Wij hebben goedkope, maar goede accu's voor vrijwel alle scooters. Weet je niet welke accu je nodig hebt voor jou scooter? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Scooter accu kopen

scooter accu

Wij verkopen vele scooter accu's en testen zelf altijd eerst goed de prestaties van een accu alvorens deze op te nemen in ons assortiment. Een goede accu is herkenbaar aan een stabiele stroomafgifte onder verschillende soorten belasting en temperaturen. Een scooter die je in de kou laat staan door een slechte accu wil je natuurlijk niet! De meest voorkomende scooter accu heeft 3 of 4 Ampère, en vaak een aanduiding van YTX4-BS of DTX4-BS, deze accu wordt gebruikt voor Peugeot scooters, Aprilia, Beta, Honda, TGB en nog enkele andere scooter merken. Goedkoop een accu voor je scooter kopen doe je natuurlijk bij Scooterdiscounter. Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste accu of twijfel je over de capaciteit (A) of spanning (volt) neem dan gerust contact op met onze klantenservice, wij helpen je graag verder.

Meest voorkomende problemen met scooter accu's

Een veel voorkomend probleem is dat de scooter accu niet meer oplaad tijdens het rijden met de scooter. Allereerst kan dit door twee onderdelen veroorzaakt worden over het algemeen. De eerste, meest voorkomende, is dat de accu niet goed meer is. De accu kan zijn beste tijd gehad hebben en daardoor alleen maar stroom verbruiken maar niets meer opslaan, dit is eventueel te controleren met een multimeter (voltmeter / spanningsmeter). Start je scooter en meet de spanning over de pluspool en minpool van de accu. Dit moet eigenlijk altijd boven 12,5 volt zijn, eigenlijk richting 14 volt met een draaiende motor. Mocht een nieuwe scooter accu niet helpen, dan is de spanningsregelaar kapot. Ook dit is te controleren met een multimeter.  Het werkt zo; de accu slaat energie op, maar dit is (helaas) niet oneindig. De accu moet dus ook opgeladen worden. Als je scooter technisch in orde is, dan verzorgt het elektrische systeem van de scooter voor het opladen van je accu tijdens het rijden. Als de accu niet wordt bijgeladen raakt deze leeg en wil je scooter bijvoorbeeld niet meer elektrisch starten. Als je problemen hebt met de elektrische start van van je scooter, kan dit dus door een defecte scooter accu komen. Toch ligt het niet altijd aan de accu. Ook het kapot gaan van de accu kan een oorzaak hebben. Wanneer de laadspanning te laag of te hoog is, zal respectievelijk de accu niet meer bijladen (opladen) of kapot gaan door een te hoge laadspanning. Als je onlangs een nieuwe scooter accu hebt gekocht en deze is op korte termijn weer kapot gegaan dan is het raadzaam om de laadspanning eens te (laten) meten. Dit kan met een spanningsmeter of op de 'voltage' stand op een multimeter. De laadspanning van een scooter moet tussen 13.6 en 14.4 volt zijn bij verhoogd toerental (test het bij 4000 toeren ongeveer) als de spanning te laag is kan de accu niet goed zijn en daardoor de spanning 'wegenemen'. Als je zeker weet dat de accu wel goed is dan is de laadspanning gewoon niet in orde en kan het zijn dat de spanningsregelaar kapot is. Wanneer je constateert dat de spanning hoger is als 14,4 volt dan is dit te hoog en kan de accu op korte termijn kapot gaan. Ook in dit geval is de kans groot dat het aan de spanningsregelaar ligt.

Scooter accu oplader

Een handig stuk gereedschap voor het opladen van de accu is een acculader. Als je je scooter af en toe wat minder gebruikt of zelfs een gehele periode niet, dan is een druppelader ideaal om de accu op spanning te houden. Vrijwel alle accu's hebben als nadeel dat wanneer deze te lang leeg zijn, de levensduur erg wordt beperkt. Wanneer een accu echt veel te lang met een te lage spanning blijft gaat deze dan ook zeker kapot. Dit kan je dus voor zijn door af en toe toch even een aardig stuk met de scooter te rijden zodat de accu oplaad, of je koopt een acculader speciaal voor scooter accu's en je zorgt daarmee dat je accu altijd vol is. Het enige nadeel is dat je eventueel, afhankelijk van de situatie, de accu uit je scooter moet halen en weer terug moet plaatsen als je wil gaan rijden. Als je stroom in de buurt van de scooter hebt kan je ook de lader gelijk aansluiten, wij raden dan wel aan toch even de minpool van de scooter en de accu, los te maken.

Capaciteit van een scooter accu

De capaciteit is eigenlijk de sterkte van de accu. Wanneer een scooter veel compressie heeft is er ook veel stroom nodig om de scooter aan te slingeren. Een sterke accu is dan nodig. Ook voor 4-takt scooters zijn sterkere accu's nodig dan bij 2-takt scooters, dit omdat de compressie hoger is. De kleinste scooter accu is 12v 3Ah, gevolgd door een 12v 4 ah accu. Deze worden over het algemeen bij 2-takt scooter gebruikt. Bij een 4t scooter vaak een 6 Ampère accu, scooter accu 12v 6ah in dat geval. Heb je twijfels over welke accu voor jouw scooter geschikt is of heb je andere vragen over scooter accu kopen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Veel voorkomende scooter accu's

Vanwege de verschillende behoeften aan stroom (startstroom) bij de verschillende scooters, worden er uiteraard ook verschillende accu's toegepast. Zo kan men zeggen dat een 2-takt scooter accu minder capaciteit nodig heeft dan een accu voor een 4-takt scooter. Dit omdat de compressieverhouding bij een 4-takt scooter hoger is, is er meer stroom (Ampères) nodig om de scooter te kunnen starten. Veel voorkomende accu's bij 2-takt scooters zijn; ytx4-abs en 12v 4 ah bij 4-takt scooters zijn de; ytx7a-bs en de ytx9-bs welke bij onder andere de Piaggio Zip scooter wordt gebruikt.

Scooter accu vervangen

Zelf doen? Tuurlijk! Eigenlijk heb je niet echt veel nodig, in de meeste gevallen is een kruiskop schroevendraaier al genoeg. Mocht je die niet hebben, maar wel een doppenset met dop 8, 9 of dop 10, dan lukt het ook! Bij het verwijderen van de oude accu haal je eerst de minpool los. Bij het plaatsen van de nieuwe accu sluit je de minpool als laatste aan.

Scooter merken en typen en bijbehorende accu's

Hieronder hebben we enkele populaire scooter modellen en merken met bijbehorende accu typen. Mocht je scooter er niet bij staan dan helt onze klantenservice je uiteraard graag.

Vullen van een AGM onderhoudsvrije scooter accu

Een van de nieuwste technieken voor scooter accu's is de AGM techniek. Hierbij is de accu onderhoudsvrij en dient de gebruiker (jij dus) de accu eenmalig zelf te vullen. Dit heeft als voordeel dat de accu niet 'slijt' in de periode tussen het produceren en in gebruik nemen van de accu. Het vullen van de onderhoudsvrije accu is eenvoudig zelf te doen. Zie onze instructie video hieronder. Dit is een YTX4 accu met het vullen gaat op dezelfde manier bij de YTX7 ABS en YTX9 ABS accu's.

Voordelen van kopen bij scooterdiscounter.nl

Als je een nieuwe accu nodig hebt, is daar soms haast bij. Wij verkopen veel accu's en kopen deze daarom ook groot in. Daarom kunnen wij de laagste prijsgarantie bieden maar ook snel leveren. Over het algemeen kunnen wij alle accu's in ons assortiment uit eigen voorraad leveren en over het algemeen redden we het dan ook om 'vandaag besteld = morgen in huis' te redden indien je besteld op een werkdag vóór 16:00. Wij versturen je bestelling met PostNL of met DPD en naar een afhaalpunt laten versturen is ook mogelijk. Zie alle opties omtrent verzending in de winkelwagen. Ook kun je een accu achteraf betalen via Klarna. Als je scooter niet meer kan starten is het wenselijk om snel je bestelling in huis te hebben, ook daarom Scooterdiscounter.nl!

Gel of zuur accu?

Er zijn nogal wat verwarringen over soorten scooter accu's. Vroeger verkochten we accu's die je periodiek moest bijvullen met accuzuur. Deze accu's zijn voorzien van draaidoppen aan de bovenkant van de accu. Hier kan je de vloeistof bijvullen. Het nadeel van deze accu's is dat je ze moet onderhouden. Eigenlijk verkopen wij anno 2020 geen accu's meer die onderhoud nodig hebben. Allen zijn inmiddels onderhoudsvrij en kunnen dan ook niet bijgevuld worden daar dit niet nodig is. Een zogeheten 'zuur accu' bestaat nog wel, echter dienen ze niet meer periodiek gevuld te worden. We hebben AGM accus welke je éénmalig dient te vullen, daarna zijn ze onderhoudsvrij. Ook hebben we gelaccu's, deze zijn al gevuld door de fabrikant en daar hoef je niets meer aan te doen. Beide hebben zijn eigen voordelen.

Voordelen en nadelen van een Gelaccu

Zo heb je van een Gel accu helemaal geen werk en kunnen deze hogere startstromen leveren (iets). Het nadeel van een gel accu is, is dat deze door de fabrikant gevuld wordt en daardoor eigenlijk al 'slijt' vanaf het moment van produceren. Er kan een aardige tijd tussen zitten vanaf het moment van produceren en in gebruik nemen. Zo wordt na de fabricage de accu eerst opgeslagen bij de fabrikant en daarna verscheept richting Nederland. Daarna staat de accu ook nog enige tijd in ons magazijn. Door de snelle doorlooptijden van accu's, is het bij ons geminimaliseerd.

Voordelen en nadelen van een AGM accu

Ook de AGM accu is volledig onderhoudsvrij. De vloeistof (eigenlijk altijd bijgeleverd) dien je zelf te plaatsen in de accu, dit is erg makkelijk. Het nadeel is dus dat je er iets werk van hebt (slechts enkele minuten). Het voordeel hiervan is, is dat de accu altijd 'vers' is op het moment dat je de accu plaatst in je scooter. Een AGM accu kan een iets minder hoge startstroom leveren dan een gel accu. Daarentegen is een AGM accu beter geschikt om over een langere tijd een minder hoge stroom te leveren en daardoor zijn deze accu's ook zeer geschikt om te gebruiken in scooters.

Startcapaciteit

Een hoge startcapaciteit is erg belangrijk om te zorgen dat je scooter snel start, ook met het koude weer. Alle accu's in ons assortiment controleren wij steekproefsgewijs om te achterhalen of de aangegeven capaciteiten kloppen en of de startcapaciteit voldoende is om je scooter vlot te laten starten. Wij zien soms dat fabrikanten gunstig afronden. Bijvoorbeeld een accu die volgens onze meting 3,6 Ah is heeft op de verpakking 4Ah staan. Uiteraard zijn onze metingen niet alles zeggend, maar voor ons zelf wel een goede indicatie. Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe er wordt gemeten, er zijn verschillende richtlijnen voor. Ook komen we soms tegen dat er andere afrondingen gebruik worden, in geval van een 3,5 Ah dat er 3 Ah op de accu wordt vermeld. Heb je vragen over de capaciteit? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder met vragen over scooter accu's en daaraan gerelateerde vragen.

Lithium scooter accu

Tegenwoordig zijn er ook Lithium accu's voor scooters. Deze accu's hebben een zeer hoge energiedichtheid en zijn ook onderhoudsvrij. De nominale spanning is 3,6 / 3,7V per cel. Het grootste voordeel van een Lithium accu is de zeer geringe zelfontlading en ze hebben geen 'memory' effect waardoor de accu op ieder moment geladen kan worden. Ook kun je een lithium accu sneller laden dan een loodaccu. Voor een scooter met een verbrandingsmotor is een Lithium accu niet een hele grote toevoeging, als je kijkt naar de prijs. Ze zijn namelijk nogal prijzig in vergelijking tot de normale accu's. Het voordeel van het gewicht valt eigenlijk al weg want 1 kg meer of minder maakt eigenlijk ook niet echt uit. De voordelen die je overhoud zijn de lange levensduur, hoge startcapaciteit en de lage zelfontlading. Het nadeel is dat deze accu's stukken duurder zijn (factor 2 a 3 bijna) en ook Lithium accu's kunnen niet tegen een te lage spanning. Een Lithium accu is er nog gevoeliger voor en wanneer de spanning onder de drempelspanning komt gaat de accu vrij snel stuk. 

Accu snel defect?

Een loodaccu zoals wij deze voornamelijk verkopen (GEL, MF of BS) gaat stuk bij een te lage spanning. Een te lage spanning kan worden bereikt door verschillende oorzaken. De meest voorkomende zijn;

  • Te lang niet gebruiken > Alle loodaccu's lopen uit zichzelf leeg. Dit wordt ook wel 'zelfontlading' genoemd. In enkele gevallen heeft de scooter een (kleine) lekstroom, wat betekend dat er stroom wordt verbruikt in ruststand, dus wanneer de scooter niet wordt gebruikt. Samen zorgt dit ervoor dat de accu steeds leger raakt. Ook de omgevingstemperatuur heeft hier invloed op. Kort gezegd, hoe kouder het is, hoe hoger de zelfontlading.

  • Niet bijladen > Wanneer er alleen maar energie van de accu wordt geconsumeerd raakt de accu steeds leger. Normaal laad de scooter de accu bij, bij een draaiende motor. Het kan zijn dat er iets niet in orde is met de scooter. Het wil dan ook nog wel eens voorkomen dat de dynamo / spanningsregelaar defect is en de accu niet of nauwelijks laad. Je kan dit controleren door bij een draaiende motor de spanning over de accu te meten. Met een volle accu dient deze spanning boven 14 volt te bereiken bij een iets verhoogd toerental.

Ook kan een ander defect bij de spanningsregelaar ervoor zorgen dat de accu stuk gaat. Bijvoorbeeld doordat de regelaar een te hoge spanning doorlaat. Wanneer een scooter accu wordt geladen met een spanning boven 14.4 volt is dit slecht voor de accu.

 

Reviews in categorie Accu's

Accu Vespa LX 50 4T(YTX9A-BS YB9-B)
Werkt goed Accu Vespa LX 50 4T(YTX9A-BS YB9-B) 18 maart 2024, Richard
YTX7-ABS Gel accu 12v 7Ah (Tip!)
perfecte YTX7-ABS Gel accu 12v 7Ah (Tip!) 16 maart 2024, Paul
YTX7A-BS Accu
Prima YTX7A-BS Accu 13 maart 2024, A.Bosch
Accu Vespa LX 50 4T(YTX9A-BS YB9-B)
Goede accu Accu Vespa LX 50 4T(YTX9A-BS YB9-B) 11 maart 2024, J.van
Accu Piaggio Zip 4T (YTX9-BS)
perfect Accu Piaggio Zip 4T (YTX9-BS) 10 maart 2024, Jan